TRAIN DE TRAINER

DOCENTCURSUS PAKKET A2

In deze training voor leerkrachten wordt het thema sociale veiligheid en weerbaarheid onderbouwd vanuit het Process Communication Model. Het doel van de training is leerkrachten de vaardigheden te bieden om zelf psycho-fysieke weerbaarheidslessen te geven zodat:

 

  • Kinderen sterker worden door betere weerbaarheid
  • Leerlingen leren op een gepaste manier op ongepast gedrag te reageren
  • De groep meer een sociaal evenwichtige eenheid wordt, waarbij iedereen gelijkwaardig met elkaar om gaat. Hierdoor ontstaat een basis voor coöperatief samenwerken
  • Leerlingen sterker worden in inlevingsvermogen
  • Agressief gedrag en pesten afneemt
  • De communicatie in de groep verbetert

 

Leerkrachten krijgen inzicht in groepsdynamiek en oefenen vaardigheden om naar aanleiding van de werkvormen/oefeningen met kinderen te reflecteren op gedrag. De vaardigheden zijn gericht op integratie in de dagelijkse schoolpraktijk.

 

Het Process Communication Model (PCM) brengt patronen in gedrag en communicatie in beeld. Door deze patronen te herkennen krijg je zicht op effectief gedrag van jezelf. Ook leer je negatief gedrag begrijpen en te reageren met passende positieve interacties. Je ontdekt hoe je echt contact maakt met je leerlingen. Ook die lastige leerling die een ‘andere taal’ lijkt te spreken. PCM is ook een verklarend model om lastig gedrag als vorm van stress te herkennen. Door beter te worden in aangepaste communicatie kan veel probleemgedrag voorkomen worden.

 

De onderdelen waarin PCM een plaats heeft, worden verzorgd door een gecertificeerde PCM-trainer.

OMSCHRIJVING EN PLAN VAN AANPAK

 

De training bestaat uit zes dagdelen van elk drie uur, op locatie. Omdat we voornamelijk maatwerk leveren, gaan we graag in gesprek om ervoor te zorgen dat onze cursus aan uw wensen voldoet.

1. GROEPSFASES VAN TUCKMAN


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Spinnenweb

 

Theorie

In de theorie van groepsdynamiek worden verschillende fasen onderscheiden. Door preventief te anticiperen op de ontwikkelbehoefte van de kinderen kan in iedere fase het positief gedrag versterkt worden. Het resultaat is een groep met meer sociale cohesie.

 

Praktijkoefeningen

De praktijkoefeningen sluiten aan op de groepsdynamische fasen en zijn direct toepasbaar.

Materialen verplaatsen

Kip aant spit

Bank rondje draaien

 

Afronding

Evalueren; verbinding tussen theorie en praktijk

2. PCM-PERSOONLIJKHEIDSTYPEN


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

2 kanten banken wissel

 

Theorie

Deze zes persoonlijkheidstypen die door PCM worden onderscheiden, geven ook inzicht in de belangrijkste psychologische behoefte. Het herkennen van de persoonlijkheidstypen maakt het mogelijk om deze behoefte te vervullen. Daarmee wordt veel stressgedrag voorkomen. We ontdekken welke interventies je kunt doen om bij de verschillende persoonlijkheidstypen aan te sluiten.

3. PRAKTIJKACTIVITEITEN


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Hoe is het gegaan?

Wat levert het tot nu toe op?

Brug naar het doel van vandaag.

Schuifpuzzel

 

Doel van de activiteiten: feedback en gesprek

Oplossingsgericht vragen stellen en ‘Hoe evalueer ik met groepen?’ Dit is de sleutel van gedragsverandering binnen de klas.

 

Praktijkoefeningen

Vuurtorenspel

Geblinddoekte brancarddrager

Touw uit de war halen

Arm uitsteken

Trapezoides draaien

 

Afronding

Opdracht voor volgende keer: videobeelden van een praktijkactiviteit opnemen

4. PCM EN DISTRESS


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Raising stick

 

Theorie

In een gesprek over gedrag stellen leerlingen zichzelf kwetsbaar op. Dit veroorzaakt spanning. Deze spanning kan positief zijn, omdat er geleerd wordt. Het kan echter ook om negatieve spanning gaan, waardoor miscommunicatie ontstaat. Je leert de signalen van negatieve spanning herkennen en hoe je op juiste wijze op deze signalen reageert.

5. PESTPREVENTIE EN PESTAANPAK OEFENEN IN DE PRAKTIJK


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Rondje casussen
Videobeelden terugkijken

 

Theorie

Pestgedrag kan verklaard worden vanuit patronen van miscommunicatie. Deze patronen zijn voorspelbaar voor de verschillende persoonlijkheidstypen van PCM. Het herkennen van deze patronen geeft inzicht in de verschillende rollen die kinderen aannemen in een pestsituatie. Bovendien biedt PCM concrete handvatten om hierop te anticiperen.

 

Praktijkoefeningen

De kleuren/cirkels om je heen.

 

Zelfverdedigingstechnieken herhalen en uitbreiden:

 

Jezelf losmaken

Nee leren zeggen

Tweetallen lopen

Bank op de kop

 

Oefening(en) rondom ‘Realiseer – Actie – Afstand’

 

6. ‘HOE GA IK DIT GELEERDE NU IN DE KLAS GEBRUIKEN?’ EN PRAKTIJK ACTIVITEITEN


 

Doel van de bijeenkomst

Een concreet plan maken om de geleerde principes te gebruiken. Centrale vraag: ‘’Hoe ga ik dit toepassen in de klas?’’

 

Praktijkoefeningen

Touw verplaatsen

Dikke mat draaien

Uitkijktoren

 

Afronding

Evaluatie van de hele cursus

Inventarisatie van de opbrengst

Uitreiking certificaten

Ik gebruik allerlei oefeningen uit het traject om de afstemming tussen leerlingen in mijn nieuwe klas te verbeteren.
H. Vlastuin
Leerkracht
Ernst heeft bij ons een training gegeven, waar de groep enorm veel baat bij heeft gehad.
G. van Belzen
Directeur W. Farelschool, Hoevelaken
Hier wordt ervaringsleren echt in de praktijk gebracht. Prachtig om te zien hoe groepen veranderen.
F. van Laar
Leerkracht
Superleuke lessen!
B. Folbert
Leerling
De boodschap die telkens terugkomt in de lessen van Grol Weerbaarheid: Geen concurrentie, maar samenwerking!
A. Meijer
Leerkracht
Theorie en praktijk wisselen elkaar af, dit zorgt voor een boeiende, leerzame en praktijkgerichte cursus.
A. Spiker
IB’er

CURSUS ‘RUIMTE VOOR JEZELF EN VOOR DE ANDER’  

Voor leerlingen van de volgende scholen:
Ds. Bogermansschool – Alblasserdam
De Verbinding – Almere
Rehobothschool – Alphen aan den Rijn
Hoornbeeck – Amersfoort
Johannes Calvijnschool – Amersfoort
De Akker – Amstelveen
Crescendo school – Amsterdam
Ichtusschool – Amsterdam
Mobiel – Amsterdam
Eben-Haëzer – Apeldoorn
Hoornbeeck – Apeldoorn
Kineto Zelfverdediging – Apeldoorn
Joost van Larenschool – Arnemuiden
De Zandheuvel – Asperen
Open Poort – Asperen
Rehobothschool – Barendrecht
Basisschool Prinses Amalia – Barneveld
De Vesting – Barneveld
Ds. J. Fraanjeschool De Burcht – Barneveld
Fraanjeschool de Burcht – Barneveld
Eben-Haëzer – Bennekom
School met de Bijbel – Benthuizen
De wegwijzer – Berkenwoude
School met de Bijbel – Bleskensgraaf
Verhoeff Rollmanschool – Bodegraven
Eben Haezerschool – Boskoop
Ds. Pieter van Dijkeschool – Bruinisse
Eben Haëzerschool – Capelle aan de IJssel
Eben Haëzerschool – Capelle aan den IJssel
De Wijngaard – Doetinchem
Gisbertus Voetiusschool – Doorn
Bogermanschool – Dordrecht
Stedelijk Lyceum – Dordrecht
Basisschool de Lelie – Driebruggen
Paasbergschool – Ede
Stadhouder Willem III – Ede
Calvijnschool – Ederveen
Eben Haezer – Elspeet
Jachin Boazschool – Elspeet
Het Visnet – Elst
Eben Haezerschool – Emmeloord
Rehoboth – Geldermalsen
Eben-Haëzerschool – Genemuiden
Rehobothschool – Genemuiden
Koelmanschool – Goes
Koelmanschool – Gorinchem
Rehobothschool – Gorinchem
Samen op Wegschool – Gorinchem
CBS het Mosterdzaadje – Gortel
Beverwaardschool SBO – Gouda
Goudse Waarden – Gouda
Jan van Nassau – Gouda
Het Visnet – Grafhorst
Eben-Haëzer – Groot Ammers
Kon. Wilhelminaschool – Hardingsveld Giesendam
De Zaaier – Harskamp
CBS de Bron – Hellevoetsluis
K. Wilhelminaschool – Hendrik Ido Ambacht
Willem de Zwijger – Hendrik Ido Ambacht
Stadhouder Willem III – Hendrik-Ido-Ambacht
CBS Herwijnen – Herwijnen
De Rietput – Heukelum
Willem Farelschool – Hoevelaken
Pieter Zand praktijkonderwijs – Kampen
Samuel SBO en (V)SO – Kapelle
Speciale scholen – Kapelle
Groen van Prinstererschool – Katwijk
De Wegwijzer – Kesteren
Rehobothschool – Kootwijkerbroek
Admiraal – Krimpen aan den IJssel
Gomarusschool – Leiderdorp
Eben Haezer – Lekkerkerk
De schakel – Lekkerland
De wegwijzer – Lekkerland
Timotheusschool – Lelystad
het Kompas – Lexmond
De Valk – Lunteren
Het Kompas – Montfoort
de Wegwijzer – Nederhemert
School met de Bijbel – Nieuw-Beijerland
de Schakel – Nieuw-Lekkerland
De Wegwijzer – Nieuw-Lekkerland
Eben-Haëzer – Nieuwpoort
Cbs de Appelgaard – Nijkerk
De Hoeksteen – Nijkerk
Ds. C. de Ridderschool – Nunspeet
Stuivenbergschool – Nunspeet
Sebaschool – Ochten
Eben-Haëzerschool – Opheusden
Hervormde School – Opheusden
Rehoboth – Opheusden
Eben-Haëzer – Ottoland
Eben-Haëzerschool – Oud Beijerland
Groen van Prinsterschool – Oud-Alblas
Eben Haezer – Oud-Beijerland
Koningin Beatrixschool – Ouddorp
Bij de Bron – Putten
de Steenkamer – Putten
Huinenschool – Putten
CBS het Lichtpunt – Rhoon
CBS Julianaschool – Rhoon
Ds. G. H. Kerstenschool – Ridderkerk
Banisschool – Rijssen
De Ronde Maat – Rijssen
Haarschool – Rijssen
In den Climtuin – Rijssen
Tussenklas – Rijssen
CBS de Parel – Rijswijk
de Bloemhof – Rotterdam
Petrus Datheenschool – Rotterdam
Eben Haezer – ‘s Gravenzande
De Wittenberg – Scherpenzeel
Johannes Calvijnschool – Sliedrecht
SBO De Akker – Sliedrecht
Prins Mauritsschool – Staphorst
Willem de Zwijgerschool – Staphorts
School met de Bijbel – Streefkerk
Eben-Haëzer – Teuge
Rehobothschool – Uddel
Du Marchie van Voorthuizenschool – Urk
Johannes Calvijnschool – Urk
Petrus Datheenschool – Urk
SBO Obadjaschool – Urk
Johannes Calvijnschool – Veenendaal
Ichtusschool – Venendaal
Johannes Calvijnschool – Vlaardingen
Joh. Bogermansschool – Vriezeveen
Bethelschool – Waddinxveen
H.J. Piekschool – Wageningen
Ds Johannes Groenewegenschool – Werkendam
Wilhelminaschool – Woerden
De Wartburg – Woudenberg
Rehobothschool – Woudenberg
Gomarus – Zaltbommel
Rehobothschool – Zeist
Ds. A. Hellenbroekschool – Zwijndrecht
Obadjaschool – Zwolle
SBO Eliëzerschool – Zwolle

 

Op de volgende middelbare scholen:
Lodenstein College – Amersfoort
Wartburg college Marnix (PRO) – Dordrecht
Driestar college – Gouda
Yuverte college – Ottoland
Wartburg college de Swaef – Rotterdam
Wartburg College locatie Revius – Rotterdam
Ichthus College – Veenendaal

 

Voor docenten van de volgende scholen:
GBS de Waterspiegel – Almere
Ichtuschool – Amsterdam
Wegwijsschool – Doetinchem
School met de Bijbel – Gameren
het Visnet – Grafhorst
Regenboogschool – Hardinxveld Giesendam
Wegwijsschool – Kesteren
Eben Haezerschool – Lienden
– Nieuwekerk aan de IJssel
Eben Haezer – Oud Beijerland
Maarten Lutherschool – Punthorst
Petrus Datheenschool – Puttershoek
Willem de Zwijgerschool – Staphorst
Prins Maurits – Staphorst

 

Voor leerlingen en docenten van de volgende scholen:
Eben Haezer – Drachten

Johannes Calvijnschool – Gouda
Johannes Calvijnschool – Gouda
Rehobothschool – Kootwijkerbroek
Maarten Lutherschool – Urk
Johannes Bogermanschool – Vriezenveen

 

Scholen waar we jaarlijks preventief onze trainingen geven aan leerlingen
Gisbertus Voetiusschool – Doorn
Eben Haezer – Elspeet
Obs de Schatkist – Herwijnen
Cbs Herwijnen SMDB – Herwijnen
Sebaschool – Ochten
Cbs het Lichtpunt – Rhoon
Johannes Calvijnschool – Sliedrecht
Prins Willem Alexanderschool – Uddel
Ichthus college – Veenendaal
Obs H.J. Piekschool – Wageningen
Jan de Bakkerschool – Woerden

GASTLESSEN

Gastlessen zelfverdediging en teambuilding
Van Lodenstein College – Amersfoort
Driestar Educatief PABO – Gouda
Van Lodenstein College – Kesteren

STUDIEMIDDAGEN

Studiemiddagen van Grol Weerbaarheid
‘Weerbaar worden in seksualiteit’ op Pieter Zandt – Kampen
Groepsvorming aan de hand van ZIEN op Wittenbergschool – Scherpenzeel
Groepsvorming voor kleuters op Driestar Educatief
Weerbaarheid op Driestar Educatief
Praktische invulling van het programma ZIEN op Driestar Educatief
Teambuilding voor 3 verschillende sectoren op het Hoornbeeck – Apeldoorn
Themadag teambuilding voor directie van de Jacobus Fruitierschool – Apeldoorn
Studiedagen ‘Weerbaar worden tegen pesten’ op de Eben Haezerschool – Bennekom
Studiemiddag groepsvorming op het Hoornbeeck – Apeldoorn
‘Weerbaar worden tegen pesten’ op Eben-Haëzerschool – Bennekom
Groepsvorming op de Joost van Larenschool – Arnemuiden
Eben Haezer – Bennekom
KOC Diensten Veiligheidscoördinator – Veenendaal
Joost van Larenschool – Arnemuiden
Van Lodenstein – Ede
Twee studiemiddagen Driestar – Gameren
Studiemiddag i.s.m. Driestar – Putten
Berseba Teambuilding workshops
Driestar Symposium ‘Het Jonge Kind’
Driestar Educatief
Ouderavond – Genemuiden