Actualiteiten rondom ons werk

Artikel: Waarom is meedoen belangrijker dan winnen?

Wat je eigenlijk wil overbrengen is: "het maakt niet uit of dat je wint of verliest maar het maakt uit hoe je het spel speelt." Het is goed om daar goed over na te denken want het is erg, erg lastig om uit te leggen. Want als je dit tegen je kind zegt, dan kijken ze je aan met een vragende blik van, bijv. voetbal "wat bedoel je ermee? Je wil toch dat ik wel ga winnen?" Ja zeg je, nou, het maakt niet uit of je wint of verlies maar het maakt uit hoe je het spel speelt.. Je weet dat dit klopt maar het is erg moeilijk om dit goed duidelijk te maken aan je kind. Vaak word er dan maar gezegd; het is belangrijk om sportief te spelen.

Radiofragment Dit is de Nacht

De scholen in het zuiden en midden van Nederland zijn de afgelopen weken weer begonnen en deze week zijn de scholen in het noorden weer begonnen. Voor sommige kinderen is het lastig om zich thuis te voelen in een nieuwe klas. Soms worden er zelfs kinderen gepest. Wat doet dit met kinderen en wat is hier aan te doen.

Beluister hier het programma

ditisdenacht-nieuw

Wetenschappelijk onderzoek

Stichting OOG (Onderzoek & Ontwikkeling Groepsdynamicatrainingen) onderzoekt of met onze trainingen het effect wordt bereikt dat Grol Weerbaarheid daarmee beoogt.

Daardoor krijgen we inzicht in:

  • wat onder de jongeren speelt
  • de beïnvloeding van het groepsproces
  • de ervaringen van de jongeren zelf

Aan de hand van de uitkomsten schaven we ons trainingsmateriaal bij én wordt nieuw trainingsmateriaal ontwikkeld. De uitkomsten koppelen we ook terug naar de betrokken organisatie (bij voorbeeld een school).

Momenteel wordt voor dit doel een evaluatieprogramma ontwikkeld, waarmee stichting OOG enquêtes uit kan zetten onder deelnemers van onze trainingen. De enquêtes zijn zo ontworpen dat ze door iedere doelgroep, ongeacht leeftijd, kunnen worden ingevuld. Een voorbeeldweergave van zo'n enquête ziet u hieronder:

Voorbeeld van het evaluatieprogramma

Artikel: Hoe kunnen we SOVA-trainingen verbeteren?

Wanneer het over de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind gaat, worden scholen steeds vaker als verantwoordelijke voor problemen op dit gebied gezien. Wanneer er zich sociaalemotionele problemen voordoen, is het dan ook de school die aangekeken wordt als vangnet en oplossing voor sociale en pedagogische problemen.

Scholen hebben daarom in de loop der jaren een SOVA-training ontworpen, waarbij leerlingen die problemen geven op dit gebied een speciale training volgen. Tijdens deze training worden ze stilgezet om aan specifieke sociale aspecten te werken, die aanleiding zijn dat hun gedrag niet binnen de groep past.

Artikel: Grenzen aangeven

Binnen elke groep of relatie zijn er momenten waarop het noodzakelijk is om grenzen aan te geven. Vertel je in een veilige omgeving wat je wel en niet wilt, dan zal het voor de ander bijna nooit een probleem zijn om daar rekening mee te houden. We moeten ons er echter van bewust zijn dat het belangrijk is om de weegschaal van ruimte voor jezelf ook in de juiste balans te houden. In dit hoofdstuk ontvang je daar concrete handvatten voor.

Artikel: Gezamenlijkheid

Mensen hebben elkaar nodig. Iedereen is uniek in zijn of haar eigen eigenheid. We kunnen als groep gebruikmaken van elkaars eigenheid en kwaliteiten om samen verder te komen. Zo vullen we elkaar aan en bereiken samen geluk en succes. Waarom is gezamenlijkheid en een goede omgang met anderen zo belangrijk?

Ik gebruik allerlei oefeningen uit het traject om de afstemming tussen leerlingen in mijn nieuwe klas te verbeteren.
H. Vlastuin Leerkracht
Ernst heeft bij ons een training gegeven, waar de groep enorm veel baat bij heeft gehad.
G. van Belzen Directeur W. Farelschool, Hoevelaken
Hier wordt ervaringsleren echt in de praktijk gebracht. Prachtig om te zien hoe groepen veranderen.
F. van Laar Leerkracht
Superleuke lessen!
B. Folbert Leerling
De boodschap die telkens terugkomt in de lessen van Grol Weerbaarheid: Geen concurrentie, maar samenwerking!
A. Meijer Leerkracht
Theorie en praktijk wisselen elkaar af, dit zorgt voor een boeiende, leerzame en praktijkgerichte cursus.
A. Spiker IB'er